jueves, 17 de diciembre de 2009

Zortziko (Bilbao-Bizkaia)






Ya yera hora de poneme cola escursion a Bilbao, pero paez que non, pero nun tien tiempu un pa na. El casu ye que ya toi equi y creo que la meyor manera d'entamar ye pol orden cronoloxicu del asuntu, vamos, del primer al caberu chigre nos que tuvimos.
Entamo col Zortziko, un Estrella Michelin situau cerquina de la ria. Un de les coses que me llamen l'atencion ye que'n Asturies les estrellines nun tan nes ciudades (si quitamos la que tenia'l Gallery de Xixon) y equi, polo menos, hai un par.
Enantes de dir a esti paremos na cai Ledesma a tomar unos vininos y entamar a esfrutar del ambiente de pinchos y vinos (solo del ambiente, qu'esa mesma tardi tuvieremos xintando en Ribedeva y teniemos una fartura que nun sabiemos como diba dir la cena).
El Zortziko tien dos zones, una d'estilu "Luis XV" y la que nos toco a nosotros que yera mas modernina, pero que nun tien ventanes a l'esterior. Nun ye que'l sitiu emocione, pero nun ta mal y la mesa na que nos punxieron tenia su Fen-Sui (o como s'escriba). Amas, el serviciu atentu, profesional y con sentiu del humor del restaurante facialu mas afayaizu. Hai vegaes como esta na que daste cuenta de lo importante que ye un bon serviciu, sobre too si dempues fais comparances, ensin prieses, pero ensin pauses, atentos pero ensin presionate y sobre too dedicaos a que te relaxes y esfrutes de lo importante, la comida.
Na carta habia dos menus degustacion y decidimosnos nun miramos la carta y decidimosnos por prebar el menu d'amaridar.
El menu entamaba con tres mini-platos que'l chef aconseyaba xintar d'izquierda a drecha que n'esi orden yera un tacu de salmon afumau con salsa de mangu, un curiosu amestu que nunca se me ocurriria facer en casa, mui prestosu. El segundu tacu, una hamburguesina de pitu caleya tamien rica que foi, digamos, lo menos rico de les tres coses que nos punxieron. Lo que mas me gusto llego al final con un fritu de champan (una especie de crocreta semi-lliquida persele) con "sable de llimon" curiosa compaña que creyeremos ralladura de llimon deseca con dalgo dulce y resulto ser migaya de pan fritu con zumu de llimon too desecao. Podeis velo too na semeya un. Como foi la primera esperiencia con esto d'amaridar vino y comida intentare facer les notes de preba a lo "fartonin" de lo que nos diba cayendo pela mesa. Pa too esto fixo compaña un champan Andre Clouet Rose Grand Cru. Nunca prebara un champan rosau tan rico, poco carbonatau, burbuxa fina y dexe de maera (notabes como se te xuntaba al finar los tragos la llingua col cielu la boca. Ella solina diba pa elli, ensin mandala). Casaba perbien col primer platu y nosotros ya tabemos esfrutando con too, comida, presentacion, vino, en fin esto diba bien.
De segundu llangostinu en tres testures (semeya 2) y direis y ¿esto que ye?, pues un llangostin (o mas d'un) que presentabentelu'n taquinos cocios n'un puntu percomplicau (minimamente cociu, casi crudu) sobre'l lliquidin de cocelu y un sufle frio (si, frio, sorprendente) n'un cuenquin aparte fechu con les cabeces y les cascares de varios (supongo). Realmente rico, tabemos emocionaos, sobre too col sufle, pa rellambese. La compaña d'esto fixeronosla con una mazanieya esencia de la Andana. N'esti puntu direvos que nun soi dengun amigu de la mazanieya en denguna de les sos variantes (nin la caliente, nin l'alcoholica) teo dicir qu'esta, entrome bien, perseca, y si que pegaba bien col llangostin.
El tercer platu (semeya tres) consistio nel pexe'l dia con un puntu de fornu. Equi fallame la memoria (¿creieis que taba alcordandome de too, eh?. Pues non lo que fixe foi sacar una semeya a la carta pa alcordame) y agora mesmo, nun m'alcuerdu de que pexe yera. La carta ponia "pexe'l dia". Un bon trozu, d'un pexe con munchu tastu nel que pasaron un plizcu'l pelleyu pa poder xintalo del mesmu golpe de tenedor que la carne. Pal mio puntu un plizcu mas fechu, mira que suelo quexame de lo contrario n'esti tipu de chigres pero equi, ensin pasase munchu, dexaronmelu un plizcu mas alla, seguru que foi por da-y esi toque de plancha al pelleyu. De compaña una sorpresa, un riesling basicu, pero con munchu resultau'n boca. Un plizcu dulce ensin pasase y col carbonicu sele. Prestome munchu y a ver si lo escribo bien: Dönnhoff 2008 riesling trocken. Tamien diba perbien col bichu
De cuartu (ya reventando, porque de poquitin a poquitin esto farta) palomba flambeada col so consome (semeya 4). Solo teo dos pallabres, esto quedo im-presionante, un tastu tremendu y tan sele que paecia pichon en vez de palomba. Una salsina un plizcu dulce y un plizcu acida, perprestosa. Teo que dicir qu'en esti platu y'l del pexe venien unes verdures cocies que me prestaron munchu porque cruxien, dificil de conseguir en casa, cocio pero cruxente...uhmmmm (estes pequeñes coses que presten). Nel pltau venia tamien un ravioli de fua que taba pa rellambese. De compaña otra sorpresa, un vino del que yo nun sedria capaz de beber una botella, pero que pa una copa y con esti platu diba estupendamente. Munchu cuerpu, munchu olor a frutes que nun se correspondie pa na col nivel de tastu a elles (sabia, pero nun tanto como olia) y con un sorprendente amargor que yo nunca taste n'un vino. Mui rico, pero, lo dicho, una botella entera emplagariame, asina que la copina tuvo perbien. "La Huella de Andaras 2006". D.O Almansa, raro, esa ye la mio nota de preba.
Pa finar y pa estallar, la llambiota consistio n'una corcreta lliquida de castañes con xelao de yogur. Lo de crocreta ye por definilo, porque nun tien que ver coles crcretes lliquides "de salao". El rellenu yera de castañes n'un lliquidu abondo espesu, dulzon y perbono endolcau por una ralladura de pan. El yogur de yogurtera caseru, mui rico tamien. El vino que mos toco esta vegada un Olite moscatel. Curioso vino dulce de Nafarroa que mos presto tanto que tuvimos que repetir. Digo lo de curioso porque nun yera un PX del que tenemos mas costume prebar, yera dulce y afrutau, pero frescu, y na cansin.
En resumen, prestonos, esfrutamos, munchu, pero nmunchu. Cocina tradicional, pero con toques modernos, amesto de tastos y vinos, primera nuechi en Bilbao...en fin, de los dos estrelles que visitamos foi'l que gano'n conxuntu. Amas, los 180€ fueron a cargu de los caberos tickets con caducuda 2009. Si en vez de tar nel centru ta a l'altura de Gaztelugatxe (nun se si acerte al escribilo) sedria la bomba!.

27 comentarios:

Jorge Díez dijo...

Qué buena crónica, hermano. Esta sí invita a ir al sitio. En serio, parece todo bastante apetitoso.

Aunque la sorpresa me la he llevado con tu aprendizaje acelerado. ¡Qué dominio de la cata de vinos! ¿Qué ha sido de aquel "ta bueno"? ;-) Aunque aquí estoy de pitufo gruñón para poner pegas. Lo del vino dulce todavía lo tienes que trabajar, que es normal que encuentres esa diferencia por las uvas implicadas: Moscatel en este caso, Pedro Ximénez en los que usabas como referente. Así que, ale, ya tienes deberes para navidades, ya sabes lo que tienes que beber.

Bromas aparte, me ha gustado mucho. Describes el sitio estupendamente, platos y sobre todo, ambiente, atmósfera.

Jorge Díez dijo...

Si me releo debo matizar que lo de moscateles y PX es más por la forma de vinificar que por las propias diferencias varietales.

Y retomo un detalle del post anterior, para Zuhur. Mi crónica soriana ya está en poder de mi editor (el Diletante en jefe) y él tenía pensado publicarla este pasado martes de noche, pero hete aquí que el cacao se interpuso en el devenir de los post ;-) En breve estará en la tertulia diletante lo que vi y comí en Soria.

Zuhur dijo...

Bien, muy bien, ¡¡bravísssimo D. Fartón!!. Me produce una enorme alegría conocer que ha disfrutado mucho, pero que mucho.

Como ya le indiqué con anterioridad, presuponía que ese tipo de cocina y preparación le iba a proporcionar grandes satisfacciones.

Creo que la formidable descripción del evento ha tenido la enorme virtud de resituarme, de forma convincente, la actualidad de Daniel García ya que tengo absoluta confianza en su forma de percibir y aquilatar todo lo que allí ha degustado. Diría que ha quedado bastante claro que a D. García nadie le ha regalado la estrella.

D. Fartón, estoy entendiendo que le sirvieron el menú ocupando la mesa solamente dos personas. ¿Ando "herrado"?. Por favor sería tan amable de precisármelo. Para mí es un dato importantantísimo.

D. Jorge, lo que acaba de manifestar ha causado una profunda disensión entre las dos preferencias más relevantes de mi esposa: Soria y el cacao. Ahora mismo no sería capaz de definirse en cuanto al orden de preferencia de salida de las correspondientes crónicas. ;-)

Salud & (os).

compangu dijo...

Pues estaba prestándome mucho leerte: el sitio, la cachondada del "fen sui", tus inicios en la sumillería, el tema de la jala que, aunque por las foticos parece escasa, confirmas que tiene poder farturante.

Pero llego al final, y aparece el precio, y 90 €urakos me parece un poco pasadina.

Jorge Díez dijo...

Zuhur, espero que el entusiasmo de su esposa no le haga malinterpretar algunas consideraciones que hago sobre el pequeño tamaño y el carácter sosegado de Soria. Según como valore cada uno esa faceta de las pequeñas poblaciones puede a alguien parecerle despectivo. No es ese mi caso; mi apreciación es entrañable. Pero démosle tiempo y esperemos a que se publique.

Zuhur dijo...

Ni por casualidad D. Jorge. Resulta imposible para cualquier persona bienintencionada, encontrar ni siquiera atisbos de mala fe en en sus consideraciones, más bien ironía y fina guasa a "mogollón".

No obstante, si su anunciada crónica tiene posibilidades de ser publicada antes de un futuro nuevo cerco de Numancia por los modernos Escipiones, no tenga duda de que contrastaremos opiniones.

Respecto al tamaño de la ciudad, somos de la opinión que está bastante cerca de la que consideraban los clásicos como ideal; 60.000 habitantes.

Otra cosa muy diferente, de cara a su desarrollo, es que su provincia no tenga ni un solo Kilómetro de autopista :"-(

Salud...(os)

Zuhur dijo...

D. Fartón dijo...

Nun ye que'l sitiu emocione, pero nun ta mal y la mesa na que nos punxieron tenia su Fen-Sui (o como s'escriba).

Le ruego disculpe mi ignorancia, ¿Podría aclararme cómo era el feng shui que tenía la mesa?.

Y ..., otra pregunta más...¿ D. Fartón, le ofrecieron la posibilidad de poder cambiar algún plato?. Necesitaría "driblar" el vino tinto como maridaje (órdenas son órdenas...) ;-)

Caleyeru dijo...

Una gran crónica Fartón. Mis papilas gustativas se retuercen de envidia :-)

Fartones dijo...

Hola!!
madre mio tuve de xinta de Ñavida na empresa y casi nun xubo a casa, cagüen nel mio mantu, esti tiempu ta llocu.
En fin, veo que vos punxisteis les botes lleyendo :-), a ver per onde entamo, creo que pola facil de:

Compangu
Los dos primeros platos yeren mini, pero como tomes 5 en total pues termines fartu con estes coses, amas, la mio muyer too nun xinta, asina que xinte de lo mio y de lo qu'ella nun prebara, dempues del Bedia ya nun daba nin pa tomar una copa (nun tenia sitiu). De toos moos, ye asina. Del tema les perres, ye lo de siempre, anque nel mio casu teo dicir que "puxa'l sueldu n'especies!!" vamos que pagando con tickets, nin me di cuenta de lo que costo hasta'l domingu pola mañana :-). Entovia asina, prestate la xinta y, nun te fixes, nun se, esfrutes el momentu y ya ta :-)

Jorge
coño!! eso si que ye de pitufu gruñon, h.e h.e. La verda qu'en dulces nun paso del PX y los oportos (que son diferentes unos d'otros) pero la moscatel resultome fresca y dulce al mesmu tiempu, prestosu, perprestosu. Y tanto M. como yo esfrutamos prebando vinos diferentes na mesma xinta. Nun se si coneces el "Almansa" pero esi si que foi raru, nun digo feu, digo raru, como diria Don Fito Cabrales.

Don Zuhur
El sitiu prestonos asgaya, y si, yeremos dos que tabemos d'escapada!!
Del "fen-shui" esi, simplemente que le mesa taba apegada a la pare y non en meta de la sala. Amas la distancia a les otres meses yera la recomndada pola DXT y nun senties les charres de los demas, que nun ta bien visto facer eso :-)
De Soria, yo tamien espero, provincia que me presta por piquñina, pol tambor que perdio aquel de nome impronunciable, pola cmida en sitios tradicionales y pola natura de tolos sitios.

Antonio Lopez dijo...

entamo entrugando ;-)
uno que ye mui burrin y ta poco viaxao, nunca xinto maridao, que te punxen una copa de cada vino o como ye el negociu??
oye nin, preces un profesional con eses notes de cata h.e h.e
el sitiu tien bona pinta, apetez dir

Fartones dijo...

coño Caleyeru taba escribniendo'l mio comentariu cunado espublizaste'l tuyu, prestame vete perqui ya que nun te pude ver l'otru dia :-)

Antonio
Profesional, yo como los d'airbag, un profesional, notase. Pues eso de amaridar ye asina, polo menos equi, dante una copa con ca platu de diferentes vinos. Eso si, si quies mas pidesla. Nosotros pidimos mas del Olite y nun paso por cuenta, claro qu'equi vien lo del sentiu l'humor del serviciu que ye mui llargo de contar, al casu, que tendries de pagar les extres, pero que nun foi'l casu :-)

Zuhur dijo...

D. Fartón dijo...

Si en vez de tar nel centru ta a l'altura de Gaztelugatxe (nun se si acerte al escribilo) sedria la bomba!.

Si..., si..., sobre todo para primero subir... ¡¡y luego bajar!!, los, aproximadamente, 230 escalones de rigor. Ese tipo de gesta solamente lo pueden realizar entes tipo Anne Igartiburu, previo estímulo o post reacción a la toma del vino y pan del acto matrimonial... ;-)

Porfa, D. Fartón..., recuerda alguna pista que le permita informarme si es posible cambiar algún plato en el menú y su correspondiente maridaje...

Eskerrik asko, bilbotar mutil. H.e, h.e, h.e.

Fartones dijo...

Don Zuhur
Amas d'eso la caleya taba cortada a l'altura del chigre, o seya, que pa xente deportista como yo taben les condiciones ideales pa saca-y una semeya dende lo altu....dende lo altu'l chigre qu'hai enfrenti :-)

Creo que'l cambeu nun sedri mayor problema o repetrir d'otru vino, mas que na porque nosotros repetimos la cabera copa y nun nos la cobraron, asina que nun creo que te Vd problemes pa ello :-)

albertobilbao dijo...

Buen post Fartones
Bien descrito.
Se encuentra en la zona más bonita a mi gusto de Bilbao, cerca de Jardines de Albia

Muy en breve, en brevisímo espacio acudiré yo, Dios mediante
Zuhur le haré la consulta que usted de hacía a Fartones

Un abrazo

Fartones dijo...

Albertobilbao
Munches gracies home, prestame munchu vete perqui. A ver que tal te va a ti nel sitiu.

Zuhur dijo...

Muchas gracias, D. Albertobilbao, es que para llegar al disfrute más generalizado, "maridar" con mi esposa significa evitar el vino tinto. :"-(

Cordiales saludos.

albertobilbao dijo...

Buenas tardes

Muy buena impresión del Zortziko, salvo los postres que me han parecido normales, muy buen recuerdo
Yo he optado por el Gran Menú, todo es atención y buen servicio

Zuhur
En el Zortziko, se preocupan de uno, así que cualquier necesidad o deseo será atendido

Un abrazo

Fartones dijo...

Albertobilbao
Prestame que teas una opinio asemeya a la mia. Dende llueu, esa foi la mio impresion, que nel Zortziko, el serviciu ta pa atendete y pa llevate a que pases una xinta perprestosa, onde la comida ta a l'altura de les circunstancies. Yo creo qu'esa ye la definicion del chigre.
El gran menu nun lu pidimos, porque paecia eso, un gran menu :-). De los postres nun falo, porque nun somos na llambiones y pa una vegada que pides postre, tampoco tas como pa facer comparances. Los nuesos taben bien, si, mas normales que'l restu la xinta, pero bien.

Zuhur dijo...

No, no tocó la lotería...., bueno, era lo más lógico...

Pero por lo menos lo hemos intentado...

Estamos, nuevamente, en la hora bruja de la medianoche que invita a
regalarse el oído con algo suave y armonioso que tienda apropiciar la
elevación del espíritu...

En estas señaladas fechas y con el precitado propósito, enlazo para Dª. Limonta y para D. Fartón, Goizian argi hastian cantado por Benito Lertxundi.

Para mi gusto existe una versión de Ainhoa Arteta, que me gusta aún más, en su album "La vida".

La hermosa letra de la canción traducida al castellano viene a decir lo
siguiente:

Con la primera luz de la mañana / un pájaro se ha posado
sobre el alfeizar de mi ventana / y ha comenzado a cantar ruidoso.
Hermoso pájaro, tan alegre, / cuando te escucho
va rápido al aire / la tristeza de mi corazón.
El más querido de mis pájaros / ¿ a qué has venido a mí?
El sueño más hermoso, / cuando me has despertado.
¿Creías que viniendo tan temprano / se iría toda la pena?
No, no, anda a consolar / a otro más desdichado
.

Dª Limonta, D. Fartón, en mi familia el undécimo mandamiento es no molestar (que mi hija lo traduce por no pesadear).

Si éste comienza ya a ser el caso, tienen, ambos, ingenio y salero para hacérmelo saber, y no se preocupen, porque tengo muy desarrollado el alma size General Custer. Es lo que espero de dos personas que rezuman por todos sus poros algo con tan alto valor cívico como es la cortesía.

Muchísimas gracias D. Albertobilbao. Con su precisión me acaba de facilitar un dato muy importante para convencer a mi esposa.

Buenasss... nochesss... y ¡felices sueños!

Fartones dijo...

Don Zuhur

Paez mentira ho!,Vd nun molesta, el dia que lo faiga dire-y lo,nun se preocupe :-)

Zuhur dijo...

Ande, ande, ande,
la Marimorena,
y para Fartones
alegría plena.


Que la familia Fartones
Y todas sus amistades
Con salud y alegría
Gocen de estas Navidades.

Ande, ande, ande,
que hoy es Nochebuena,
toca ir a la cama
con la tripa llena.


Aunque suene a topicazo
¡¡Que tengáis Felices Fiestas!!
Disfrutad a tope, ¡¡mazo!!
Con los "dones" de las cestas.

Ande, o no ande...,
la tajada grande,
que las más pequeñas
quitan poco el hambre.


Ni me enrollo ni me extiendo,
En fecha tan señalada,
Que la hora ya va siendo
De que aliñe la ensalada.

Ande, ande, ande,
la Marimorena...,
deja la pantalla,
que está ya la cena.



Gabonak al dezuen ondoen pasa eta Urteberri on !!!

Con mi más afectuoso y sentido abrazo.

Zuhur dijo...

D. Fartón, que lo de la tripa llena era pura retórica rimante.

Espero que Vuecencia ande bien de la salud. Cuando yo deseo felicidad, el primer componente implícito de ella es la salud.

Me está preocupando el no poder ojear ninguna noticia suya en el transcurso de los días.

Si puede..., ¡ande! muévase unpoco y destape, auque sea sea una miaja, el tarro de sus esencias.

Fartones dijo...

Don Zuhur
Bones home!! queda poco pa'l fin d'añu, asina que y-deseo que lu entre col pie drechu!!
De les noticies, mas que na que nun teo tiempu nin pa abrir Internet. Ente los compromisos d'estes feches que si pa colos suegros, que si pa colos pas, que si pa colos hermanos y los neños ensin guarderia pasa lo que pasa. Estes fiestes prestenme munchu pola familia, pero tiempu, lo que se diz tiempu, queda poco!!. En pudiendo pongome col "Kasko" y col "Etxanobe" que perqui nun fui a dengunu nuevu

Zuhur dijo...

Vale, vale..., D. Fartón, son las noticias que más me satisface conocer, que disfrutar las Fiestas con la familia le ocupa todo su tiempo útil.

¡Muy bien!, pues entonces, le deseo tanto a Vuecencia como a toda su familia y amigos que despidan a este 2009 tal y como se lo haya merecido y para el próximo 2010 les deseo la mayor cuota de ventura y felicidad que sean capaces de acumular y administrar, en sus, para mí, tres facetas facetas más importantes: Salud, Paz y Suerte.

Con un fuerte y sentido abrazo.

Fartones dijo...

Don Zuhur
Lo mesmo y-digo, munches felicidades pa Vd y los suyos!! un abrazu perfuerte!! :-)

Vota'l meyor blogue dijo...

Entamó la 2ª edición de "Vota'l meyor blogue". Prestaríanos que participares, pa ello, encamentámoste echa-y una güeyadina a les bases na web www.votalmeyorblogue.webcindario.com.

Fartones dijo...

Voi votar,voi votar ensin dulda :-)